Szkoła Pełna Życzliwości

Drodzy Rodzice, jak uczyć dzieci savoir-vivre'u? 

Zasady savoir-vivre’u to szlachetne postępowanie w stosunku do drugiego człowieka, poprzez zachowanie pełne:

  • Szacunku,
  • Życzliwości,
  • Uprzejmości,
  • Grzeczności,
  • Skromności,
  • Wspaniałomyślności,
  • Sprawiedliwości,
  • Bezinteresowności,
  • Punktualności,
  • Dyskrecji,
  • Lojalności,
  • Uśmiechu.

Ewa Woydyłło-Osiatyńska, znana doktor psychologii i terapeutka, zwykła mawiać, że dzieci nie robią tego, co rodzice mówią, lecz to, co rodzice robią.
 To dom i rodzina są pierwszym wzorem do naśladowania. Drodzy rodzice, jeśli chcecie, by wasze dziecko było uprzejme i uczynne, potrafiło przeprosić – bądźcie dla dziecka dobrym przykładem. Dzieci uczą się dobrego zachowania od dorosłych z najbliższego otoczenia.
Savoir-vivre,u dzieci mogą uczyć się przez modelowanie i doświadczenie. Jeśli kilka razy znajdą się w danej sytuacji i będą obserwować zachowanie innych, szybko zrozumieją, jakie zasady rządzą w tym miejscu.
Za każdym razem, gdy dziecko złamie zasadę savoir-vivre,u można je upomnieć, lecz łagodnie i bez oceniania. W takiej sytuacji należy też uargumentować naszą uwagę, by mogło zrozumieć sens stosowania się do danej zasady. Jeśli dobre maniery będą się dziecku kojarzyć z bezsensowną presją,      z pewnością nie wejdą mu w nawyk. Przeciwnie, będą budziły jego niechęć i bunt.
          Może ktoś z Państwa zapyta: „Czy w dzisiejszym świecie zasady savoir vivre,u będą jeszcze potrzebne?”
Savoir vivre to „sztuka życia”, zawiera receptę dotyczącą tego, jak żyć,   „w sposób specyficzny dla człowieka”, w sposób szlachetny, piękny, wielki, dobry, nadprzeciętny.
Jeśli chcemy być dobrze wychowanymi ludźmi powinniśmy znać, rozumieć i akceptować filozofię savoir vivre’u, tj.: kochaj wszystkich lub przynajmniej zachowuj się tak, jakbyś ich kochał. Kochać to znaczy, chcieć dla kogoś dobra. Postępując w myśl tej zasady, nasza postawa wobec innych jest pełna troski, szacunku, wyrozumiałości, uczucia, dbałości o cudze dobro, zdrowie itp. Podsumowując, powinniśmy się tak zachowywać, ubierać, chodzić, mówić, jeść, by to nie wywoływało żadnych reakcji negatywnych u innych ludzi.
Proszę Państwa o pomoc w uczeniu dzieci kulturalnego zachowa w codziennym życiu.

„Dzieci   bardziej   potrzebują modelu   niż  krytyki.”

Joseph Joubert    

KODEKS KULTURALNEGO UCZNIA 
  • Kulturalny uczeń zawsze używa słów „dzień dobry”, „do widzenia”, „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
  • Kulturalny uczeń pomaga innym.
  • Kulturalny uczeń okazuje szacunek i życzliwość innym.
  • Kulturalny uczeń jest punktualny.
  • Kulturalny uczeń umie słuchać innych.
  • Kulturalny uczeń dba o higienę osobistą, jest zawsze czysto i schludnie ubrany.
  • Kulturalny uczeń dba o czystość w szkole, szanuje pracę innych.
  • Kulturalny uczeń pomaga, daje dobry przykład innym.
  • Kulturalny uczeń używa poprawnej polszczyzny.
  • Kulturalny uczeń na lekcjach jest grzeczny.
  • Kulturalny uczeń szanuje własność swoją i cudzą.
  • Kulturalny uczeń w sposób spokojny przedstawia swoje racje.
  • Kulturalny uczeń pamięta, że do tych wszystkich grzecznościowych zwrotów konieczny jest uśmiech, który można zrozumieć w każdym języku, ponieważ rozjaśnia twarz i dodaje jej ciepła.

Dobre maniery nigdy nie wychodzą z mody.

Opracowała: Urszula Bułas

Bibliografia:
Stanisław Krajski: Savoir vivre jako sztuka życia. Wydawnictwo św. Tomasza z Akwinu. Warszawa 1996
Rymowanki znaleziono w Internecie

„Każdy może przyczynić się do piękna i harmonii świata, okazując życzliwość wszystkim żyjącym istotom”.

BĄDŹ ŻYCZLIWY DLA SIEBIE I INNYCH – pedagog Urszula Bułas

W ramach autorskiego programu „Szkoła Pełna Życzliwości” pedagog szkolny, Urszula Bułas, proponuje wychowawcom  klas I – IV zajęcia profilaktyczne dla uczniów, wspomagające  prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny dzieci.  Uczniowie z prawidłowo rozwiniętą inteligencją  emocjonalną są życzliwie nastawione do otoczenia, szczęśliwe, potrafią prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie.

W ramach programu Zorganizowane zostały następujące konkursy: „Ambasador Życzliwości”, „Plakat Szkoły Życzliwości”, „Bajka o życzliwości”, „Klasa pełna życzliwości 2022”.

Klasą pełną życzliwości w 2022 r. została klas IV c – Gratuluję wychowawcy i uczniom.

„Życzliwość jest językiem,

który głuchy może usłyszeć,

a ślepy zobaczyć”

M. Twain

Poczta życzliwości 

Chętni uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły mogą pisać życzliwe, sympatyczne listy do wybranych przez siebie osób i wrzucać je do skrzynki znajdującej się na drzwiach gabinetu pedagoga szkolnego pani Urszuli Bułas (parter pokój nr 30). Każdy ma możliwość wysłać koledze, koleżance czy ulubionej pani lub panu kilka ciepłych słów i wywołać na ich buziach szeroki uśmiech. W rolę życzliwych listonoszy wcielą się uczniowie klasy III c.

UCZ SIĘ I PRACUJ, BAW SIĘ I ŚMIEJ,

LECZ ZAWSZE DOBRE SERDUSZKO MIEJ.

MIEJ ŻYCZLIWOŚĆ W SWEJ NATURZE,

BO ŻYCZLIWI ŻYJĄ DŁUŻEJ.

SZKOŁA PEŁNA ŻYCZLIWOŚCI

Skip to content